Artykuł sponsorowany

Jakie są rodzaje płyt grzewczych?

Jakie są rodzaje płyt grzewczych?

Wykańczając kuchnię trzeba zadbać o to, żeby była jak najbardziej komfortowa w użytkowaniu i funkcjonalna. Jednym z najważniejszych elementów jej wyposażenia będzie płyta grzewcza, czyli urządzenie, dzięki któremu będziemy w stanie wygodnie gotować. Podczas wybierania tego typu sprzętu trzeba zwrócić uwagę na wygodę jego użytkowania, koszty eksploatacyjne oraz jego estetykę. Obecnie w sklepach sprzedawane są przede wszystkim 3 rodzaje płyt grzewczych. W artykule dokładniej opisujemy ich charakterystykę i przedstawiamy najważniejsze zalety i wady.

Tradycyjne gazowe płyty grzewcze

Podstawowym rodzajem płyt grzewczych są płyty gazowe. Takie urządzenia są stosowane już od bardzo dawna i cały czas mają wielu zwolenników. Płyty gazowe są cenione przez wiele osób przede wszystkim dlatego, że ceny gazu cały czas pozostają na znacznie niższym poziomie niż ceny energii elektrycznej, dzięki czemu koszty eksploatacji tych urządzeń też są odpowiednio niższe. Dodatkowym atutem płyt gazowych jest to, że obecnie dostępnych jest wiele ich rodzajów. Także takie płyty, w których znajdują się dodatkowe zabezpieczenia przed ulatnianiem się gazu, oraz płyty, w których nie ma już odsłoniętych grzałek, tylko są one umieszczone pod szkłem. Takie rozwiązaniem sprawia, że korzystanie z płyty jest bezpieczniejsze i dodatkowo jest ona znacznie łatwiejsza do utrzymania w czystości. Oprócz tego dużą zaletą płyt gazowych jest też to, że są one mało awaryjne.

Wadą płyt gazowych na pewno jest mniejsze bezpieczeństwo ich stosowania. Z gazem niestety trzeba uważać i np. nie dopuszczać do tego, że zostawi się odkręcony kurek. Ze względów bezpieczeństwa w nowoczesnych budynkach często nie ma już podłączonej instalacji gazowej i jedyną możliwością pozostaje stosowanie w kuchni płyt elektrycznych.

Nowoczesne płyty elektryczne

Znacznie częściej stosowanymi płytami grzewczymi są obecnie płyty elektryczne. Przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa oraz dlatego, że w wielu miejscach nie ma po prostu innej możliwości. Jak tłumaczy  nasz rozmówca, doradca klientów ze sklepu online addsmart.pl:

Pierwszymi płytami elektrycznymi były płyty żeliwne. Dziś już jednak mało kto je stosuje i też nie są tak łatwo dostępne w sklepach. Zastąpiły je znacznie łatwiejsze w użytkowaniu płyty ceramiczne oraz płyty indukcyjne. Tego typu sprzęt kuchenny nie tylko ułatwia gotowanie, ale również doskonale się prezentuje w nowoczesnych wnętrzach.

Charakterystyka płyt ceramicznych

Ceramiczne płyty grzewcze są bardzo łatwe i bezpieczne w użytkowaniu. Wiele osób docenia jest także za estetykę wykończenia, a także za łatwość utrzymania ich w czystości. Takie płyty kuchenne mają idealnie gładką powierzchnię, dzięki czemu do ich wyczyszczenia wystarczy miękka szmatka i płyt do mycia szyb. Dużym atutem płyt ceramicznych jest też ich szybkość nagrzewania się.

Oczywiście płyty elektryczne nie są pozbawione wad. Największą z nich jest to, że w przypadku awarii prądu, w domu nie ma już możliwości ugotowania obiadu. Płyty te są też bardziej awaryjne niż płyty gazowe i trudniejsze w naprawie.

Płyty indukcyjne

Jeszcze nowocześniejszym rodzajem płyt grzewczych są płyty indukcyjne. Takie urządzenia także wykorzystują energię elektryczną, ale w nieco inny sposób niż płyty ceramiczne czy płyty żeliwne. W płytach indukcyjnych do gotowania wykorzystywane jest zjawisko pola elektromagnetycznego. Ze względu na specyfikę pracy, jest to najdroższy rodzaj płyt grzewczych, jednak jest też najbardziej wydajny. Płyty indukcyjne wyróżniają się przede wszystkim szybkością nagrzewania. Oprócz tego są znacznie oszczędniejsze w użytkowaniu niż płyty ceramiczne, ponieważ wykorzystują energię wyłącznie, jeśli na polu grzewczym umieszczony jest posiadający odpowiednie dno garnek lub patelnia. Takie płyty są też najbezpieczniejsze w użytkowaniu, ponieważ nagrzewają się w nich tylko określone pola, dzięki czemu istnieje tylko niewielki ryzyko poparzenia się.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.